Plus Waarom computerreus HP ook teststaafjes voor COVID-19 maakt: “Duurzaamheid start bij solidariteit”

Produceren, hergebruiken, recyclen. Hoe hou je producten in een gesloten lus? Computer- en printerreus HP Inc. zet voluit in op recyclage en wil de circulaire economie tastbaarder maken. Susanova sprak met Koen Van Beneden, CEO van HP Belux, over inspireren en de markt beïnvloeden: “Je moet tonen dat de nieuwe wereld voordelen heeft. Om duurzamer te werken, moeten we eerst afstappen van het oude systeem.”

Fran Herpelinck | 19 oktober 2020
Bbb
Het plastic dat HP in Haïti opvist uit de zee en lokale waterlopen, wordt hergebruikt in onder meer laptops en cartridges.

Maar weinig bedrijven maken de strijd tegen wegwerpplastic zo tastbaar als computermerk HP. Tegen 2025 wil de multinational liefst drie vierde van al zijn plastic verpakkingen inruilen voor herbruikbare plastics. Verpakkingen die toch worden weggegooid, tracht HP via lokale initiatieven opnieuw in omloop te brengen. Uithangbord is een recyclageproject in Haïti, waar het computerbedrijf samen met een lokale ngo plastic verzamelt uit de zee en uit lokale waterlopen. Sinds 2016 werd al meer dan 500.000 kilogram aan oceaanplastic verwerkt in laptopcases, desktops en inkt- en tonercartridges. HP vermindert zijn koolstof- en watervoetafdruk drastisch, pusht minderheidsgroepen naar topfuncties en houdt er een actief bebossingsbeleid op na. Wat drijft een duurzame marktleider?

De ambitie van HP reikt duidelijk verder dan duurzame producten op de markt brengen.

Koen Van Beneden: “Helemaal waar. HP is ‘purpose-driven’, en dat woord betekent in het Engels veel meer dan louter een doel hebben. Het is een vorm van bezieling. Als marktleider hebben wij een enorme impact, niet alleen op de planeet, maar ook op andere bedrijven. We vinden het logisch om ook op duurzaamheidsvlak een aanjager te zijn voor de rest van de markt. Dat doen we onder meer aan de hand van de SDG’s.”

“Aan elke SDG verbinden we interne doelen. De SDG’s zijn algemeen geformuleerd, zulke abstracte doelstellingen moeten we dus vertalen naar concrete voornemens. Ieder jaar rapporteren we via ons duurzaamheidsrapport transparant en doelgericht over onze doelen. Dat doen we voor onszelf, voor onze stakeholders en voor de markt. De boodschappen haken jaar na jaar op elkaar in: wat zijn onze doelen en drempels, wat hebben we bereikt, wat volgt er? Hoe verkleinen we onze negatieve impact en vergroten we onze positieve impact?”

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.

SDG

Goede gezondheid en welzijn Kwaliteitsonderwijs Gendergelijkheid Betaalbare en duurzame energie Waardig werk en economische groei Industrie, innovatie en infrastructuur Ongelijkheid verminderen Leven in het water Verantwoorde consumptie en productie Klimaatactie