MVO

Waarom bedrijven moeten communiceren over duurzaamheid

Onze hoofdredacteur Katelijne Norga was zaterdag te gast bij De Markt op één. Katelijne is ook zaakvoerder van Pantarein Publishing, het contentbureau dat gespecialiseerd is in duurzame storytelling. Ze kwam er vertellen over haar ervaringen met duurzaamheidsverslaggeving en de communicatie errond.

Inès Aoun | 15 november 2021
duurzaamheidsverslaggeving pantarein
© Tasja Van Rymenant

Steeds meer bedrijven maken een duurzaamheidsverslag op. “Wij worden de laatste twee jaar overspoeld met vragen van klanten om hen te helpen zo’n rapport op te maken”, aldus Katelijne Norga. Dat zal in de toekomst alleen nog maar toenemen. De Europese Commissie heeft begin dit jaar een voorstel gedaan om alle grote bedrijven tegen 2024 te verplichten een duurzaamheidsverslag op te maken. “Er komen ook standaarden om over duurzaamheid te rapporteren. Op die manier wil de Europese Commissie greenwashing tegen gaan.”

Duurzame storytelling

“Bij Pantarein Publishing gaan we op een unieke manier te werk. In samenwerking met de klanten analyseren onze exacte wetenschappers de cijfers en ontwikkelen de overkoepelende strategie. Onze redacteurs schrijven alles aan elkaar. Ze wisselen facts and figures af met concrete verhalen en testimonials van medewerkers, klanten, andere bedrijven … Dat alles wordt door onze studio in een frisse lay-out gegoten. Verder vertalen onze communicatieconsultants de inhoud naar sociale mediaposts, persberichten, video’s …”

Wie leest een duurzaamheidsrapport?

“Zo zorgen we ervoor dat het rapport gelezen wordt door je belangrijkste stakeholders.” Dat zijn onder andere investeerders, bedrijven, consumenten, medewerkers en potentiële medewerkers. “De financiële wereld moet binnenkort aan Europa rapporteren of ze investeren in de transitie. Zij zijn dus op zoek naar zoveel mogelijk informatie over de organisaties en ondernemingen waar ze geld in pompen. Daarnaast kijken je concurrenten mee. Zo’n rapport dient voor hen als een benchmark. Ook bedrijven waar je mee samenwerkt, zijn erg geïnteresseerd in je duurzaamheidsacties. Met de informatie uit jouw duurzaamheidsverslag, kunnen zij bijvoorbeeld de CO2-emissies van hun producten - van grondstof tot hergebruik – gedetailleerd in kaart brengen.”

Medewerkers

Uit verschillende studies blijkt dat consumenten veel bewuster kiezen voor duurzame producten en diensten. “Voor hen zijn de video’s, sociale mediaposts en artikels met hapklare informatie … bedoeld.” Een groep die vaak vergeten wordt, zijn de werknemers. “Zij kunnen nochtans de ambassadeurs van je duurzaamheidsstrategie zijn. Door te communiceren over wat je doet op het vlak van duurzaamheid, trek je bovendien nieuwe werknemers aan. Veel jongeren kiezen hun job niet alleen meer op basis van een interessant takenpakket of een hoog loon, ze zijn bewust op zoek naar duurzame bedrijven.”

Bekijk de uitzending van De Markt op één op één van 13 november

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!