Vlaamse snellaadpunten lopen vertraging op

Het aantal snellaadpalen in Vlaanderen groeit maar moeizaam aan. De reden? Installateurs worstelen met administratieve rompslomp én moeten erg lang wachten om aan te kunnen sluiten op het elektriciteitsnet.

Fran Herpelinck | 25 juli 2019
Electric Car 4276420 1920

Om elektrisch rijden uit te rollen, is de uitbouw van een netwerk van snellaadpalen essentieel. Chauffeurs die langere afstanden afleggen, kunnen er hun elektrische wagen in enkele minuten versneld opladen. Vlaanderen telt op dit ogenblik 38 van zo’n laadpalen, voornamelijk op strategische punten langs de snelwegen.

Tal van installateurs zijn bereid om in Vlaanderen snellaadpunten te bouwen, maar raken verstrikt in een administratieve slakkengang. Zo vertelt Jochen De Smet, de voorzitter van Avere, de federatie voor elektrische mobiliteit. “In Nederland bedraagt de realisatietermijn voor een snellaadpunt typisch vier maanden. Hier in Vlaanderen duurt het anderhalf tot drie jaar.”

Investeerders haken af

Netbeheerder Fluvius legt in De Tijd uit dat het hoge vermogen van een snellaadpunt (50 kilowatt en meer) om een langere voorbereiding vraagt. ““Als het om afgelegen plaatsen gaat, moeten we investeringswerken doen: alles inplannen, het budget goedkeuren, materiaal bestellen en de werken uitvoeren”, aldus Fluvius-woordvoerder Isabel Van Cutsem.

Omdat de aanvraag voor een snellaadpaal erg lang duurt, haken mogelijke investeerders steeds vaker af. Zo ook Dirk Maes, de zaakvoerder van de Bornemse tankstationuitbater Maes. De ondernemer heeft vijf laadpalen in gebruik, maar vindt de procedure voor een laadpaal de moeite niet waard. “Laden gebeurt voor 80 procent thuis of op het werk. Op straat zijn enkel snelladers nuttig, maar de investeringen zijn erg groot en de installatie is een administratieve lijdensweg.”

Bron: De Tijd, Belga

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!