Unilever gaat volop voor vegetarische producten

Voedingsgigant Unilever heeft aangekondigd dat het sterk inzet op plantaardige alternatieven voor vlees en zuivel. De ambitie maakt deel uit van de nieuwe strategie om meer te focussen op milieu en gezondheid.

Inès Aoun | 23 november 2020
Unilever Sign Mexico 990X557 Tcm1352 420843

Unilever wil in vijf tot zeven jaar tijd de verkoop van plantaardige alternatieven voor vlees en zuivel, momenteel goed voor zo’n 200 miljoen euro, vervijfvoudigen tot 1 miljard euro. Het gaat onder meer om vleesvervangers van De Vegetarische Slager en zuivelvrije varianten van het ijs van Ben & Jerry’s en Magnum. De Britse investeringsbank Barclays voorspelt een vertienvoudiging van de markt van plantaardige voeding en drank tot meer dan 140 miljard dollar in 2029.

“Als een van 's werelds grootste voedingsbedrijven hebben we een cruciale rol te spelen bij de transformatie van het wereldwijde voedselsysteem”, zegt Hanneke Faber, hoofd van de Foods & Refreshment Division. “Het is niet aan ons om voor mensen te beslissen wat ze willen eten, maar het is wel aan ons om gezondere en plantaardige opties voor iedereen toegankelijk te maken.”

Nieuwe strategie

De ambitie maakt deel uit van een nieuwe strategie Future Foods. Minder vlees consumeren, scoort op beide fronten goed. Daarnaast wil Unilever tegen 2025:

  • het voedselverlies in haar fabrieken en bij het transport van haar producten halveren
  • Producten met hogere nutritionele waarden (dat wil zeggen meer groenten, fruit, proteïne, vitamines, zink, ijzer en jodium) verdubbelen

De nieuwe strategie levert een bijdrage aan Unilevers ambitie om ontbossing tegen te gaan tegen 2023 en CO2-neutrale producten te produceren tegen 2039. De multinational kondigde onlangs ook aan dat het de komende tien jaar 1 miljard euro zou investeren in een klimaatfonds.

Investeren in algen

Om die ambities waar te maken, sloeg Unilever onlangs de handen in elkaar met Algenuity, een bedrijf dat gespecialiseerd is in algen. Zij hebben een manier gevonden om de groene kleur en de bittere smaak weg te werken, maar wel de proteïne, antioxidanten, vitamines en mineralen te bewaren. Daardoor zouden de algen gebruikt kunnen worden in mayonaise, soep, sausen, alternatieven voor vlees, etc.

Bron: IPS, persbericht Unilever

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!