Plus Swapfiets: en verder geen gedoe

Voor een vast maandelijks bedrag voorziet het bedrijf Swapfiets je van een rijwiel en neemt het al het onderhoud en de reparaties voor zijn rekening. Ondertussen zie je het iconische blauwe voorwiel al in vijftig steden, verspreid over negen landen. Medeoprichter Richard Burger: “Ons uitgangspunt was in de eerste plaats de behoefte van de klanten. De circulaire aanpak bleek gaandeweg gewoon het beste businessmodel.”

Dit artikel maakt onderdeel uit van het magazine:
Susanovamagazine oktober 2021
Koenraad Coel | 14 oktober 2021
Swapfiets
Transport zonder zorgen is het concept, uniformiteit de manier waarop.

Tijdens zijn ingenieursstudies aan de TU Delft richtte Richard Burger samen met twee medestudenten een ‘fiets as a service’-bedrijfje op. Zeven jaar later is Swapfiets een circulair succesverhaal dankzij de volgehouden focus op de oorspronkelijke visie. Burger: “We merkten als student dat heel wat mensen het bezit van een fiets eigenlijk ervaren als een hoop gedoe. Je moet er een kopen en dan ook nog onderhouden, en om de haverklap werkt het licht niet meer. We wilden met ons bedrijfje fietsen aanbieden als een service en verantwoordelijk zijn voor alle onderhoud, en de klant enkel laten genieten van de voordelen. Dat is nog altijd onze visie.”

“We testten eerst het concept door een aantal tweedehandsfietsen te kopen en die met een abonnementsformule in de markt te zetten. Al snel kwamen we erachter dat tweedehandsfietsen enorm verschillen in kwaliteit en dus ook in materiaal om te onderhouden. Op grote schaal was dat niet haalbaar. Daarom werken we nu uitsluitend met onze eigen modellen. Transport zonder zorgen is het concept, uniformiteit is de manier waarop.”

Opvallende blauwe band

Ondertussen biedt Swapfiets vier modellen aan, met telkens een opvallende blauwe band. “Die herkenbaarheid is de ideale aanvulling op onze filosofie”, legt Burger uit. “We willen mensen zorgeloos laten fietsen, en daarom vinden we de kwaliteit van onze service heel belangrijk. Met die blauwe band ga je makkelijk over onze diensten vertellen als je bijvoorbeeld samen in een groepje rijdt. Als je dan een fijne service-ervaring hebt, is dat een vrolijk verhaal. Zeker in Nederland hebben we veel aan die mond-tot-mondreclame.”

“Omdat het gaat om exact dezelfde fietsen kunnen we die service ook makkelijker aanbieden. Als aan je fiets iets scheelt dat we niet onmiddellijk kunnen repareren, swappen we die onmiddellijk met een andere. Dat scheelt de helft van de handelingen, want de vorige fiets hoeft niet meer terug. Die herstellen we en kan naar een andere klant.”

Dure onderdelen lonen

Dankzij de combinatie van een abonnementsformule met standaardmodellen kwam duurzaamheid bijna vanzelf centraal te staan in het businessmodel van Swapfiets. Burger: “We zijn enkel kosteneffectief als onze fietsen zo lang mogelijk meegaan en weinig onderhoud nodig hebben. Dat is ook fijn voor onze klanten, want die staan weinig stil. We hebben dus een heel andere incentive dan een fietsenverkoper, en daardoor kijken we op een andere manier naar ons product.”

“Wij zien een fiets eerder als een verzameling van onderdelen. Op dat niveau kijken we naar de levensduur. We meten goed hoelang onderdelen meegaan en hoelang we doen over reparaties, wat we doen als een onderdeel definitief stuk is … Dat is met andere woorden de total cost of ownership (de totale eigendomskosten of alle kosten die gelinkt worden aan het bezit van een product, waaronder de aankoopprijs, herstelkosten, … , red.), en die is voor ons belangrijker dan de aanschafkosten. Voor ons is het over de hele levensduur voordeliger om relatief dure onderdelen te kopen, van een betere kwaliteit dan je standaard in de winkel vindt.”

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.