Scania Parts Logistics transporteert containers via binnenvaart

Een deel van zijn reserveonderdelen vervoert Scania Parts Logistics voortaan per schip van de Haven van Genk naar de Haven van Antwerpen. Daardoor bespaart het bedrijf 85 ton CO2 per jaar. Scania Parts Logistics maakte de switch na een analyse van Multimodaal.Vlaanderen (VIL).

Inès Aoun | 26 februari 2021
Scania

Scania - producent van zware trucks, bussen, touringcars en industrie- & scheepsmotoren - gaat voorlopig 400 containers per jaar transporteren via het Albertkanaal. Vanuit het distributiecentrum in Oudsbergen vertrekken de onderdelen naar de Haven van Genk, waar ze per schip vervoerd worden naar de deepseaterminal in de Antwerpse Haven. Van daaruit worden ze verscheept naar Brazilië.

47 procent CO2-besparing

VIL onderzoekt ondertussen welke andere bestemmingen in aanmerking komen. In totaal kan Scania een 800-tal containers per jaar via binnenschepen transporteren, waardoor er 1600 ritten uitgespaard worden. Dat betekent volgens onderzoek van VIL een besparing van 85 ton CO2 per jaar. Er wordt dus 47 procent minder CO2 uitgestoten dan wanneer Scania de containers via de weg zou vervoeren.

Nog een meevaller? De modal shift betekent een kostenbesparing met 10 procent. Die besparing ligt in realiteit nog een stuk hoger door de positieve neveneffecten die ermee gepaard gaan. Door de lege containers ’s avonds aan te voeren en ’s ochtends geladen op te halen, slaagt Scania er bijvoorbeeld in om de workload tussen de dag- en de nachtploeg beter te balanceren.

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!