Plus Primeur: CMB ontwikkelt eerste hybride motor op diesel en waterstof

De Belgische joint venture BeHydro heeft haar hybride motor onthuld. De motor is geschikt voor schepen, sleepboten, treinen en generatoren. In 2021 wil BeHydro een motor maken die volledig op waterstof draait.

Inès Aoun | 23 september 2020
Behydro O

Zo’n drie jaar lang hebben motorbouwer Anglo Belgian Coporation (ABC) en rederij CMB aan de hybride motor gewerkt. Beide bedrijven zijn nu een joint venture aangegaan onder de naam BeHydro.

Minder CO2-uitstoot

Volgens de producenten kan het hybride exemplaar de dieselmotor in schepen, sleepboten, treinen en elektriciteitsgeneratoren (van ziekenhuizen of datacentra) vervangen. Naar eigen zeggen stoot de motor zo’n 85 procent minder CO2 uit. Dat betekent volgens hen concreet dat een motor van 1 megawatt 3500 ton minder CO2 per jaar uitstoot. Om het plaatje te doen kloppen, moet de waterstof wel op een groene manier opgewekt worden. De motor zou ook minder NOX en fijn stof uitstoten.

Sleepboot

De eerste motor is alvast verkocht aan Port of Antwerp. Die bestelde vorig jaar een exemplaar voor een sleepboot, die de naam HydroTug kreeg. BeHydro maakt zich sterk dat het zo’n 100 motoren per jaar kan produceren, met een vermogen van 0,8 tot 10 megawatt. In 2021 wil de joint venture een eerste volledige motor op waterstof op de markt brengen.

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.