Noorwegen wil tegen 2025 elektrisch vliegen

Tegen 2040 wil Noorwegen alle binnenlandse vluchten elektrisch maken. De eerste elektrische passagiersvliegtuigen moeten al in 2025 in gebruik worden genomen.

Margot Kennis | 20 juni 2018
Elektrisch Vliegtuig Avinor C Avinor A4
Avinor

Op 18 juni maakte een klein elektrisch vliegtuigje een eerste testvlucht vanaf de luchthaven van Oslo. Het toestel van Sloveense makelij bleef een uur lang in de lucht en bood plaats aan twee inzittenden: de Noorse Minister van Transport Ketil Solvik-Olsen en Dag Falk-Petersen, de CEO van Avinor.

Goedkoper en milieuvriendelijker

Avinor beheert het gros van de luchthavens in Noorwegen en wil een voortrekkersrol spelen in de overstap naar elektrisch vliegen. CEO Falk-Petersen is ervan overtuigd dat elektrisch vliegen op termijn een haalbare kaart is, die zowel de strijd tegen klimaatverandering als het commerciële luchtverkeer ten goede komt. “Het productieproces van een elektrisch vliegtuig zal veel goedkoper worden dan dat van een klassiek vliegtuig: tot wel dertig procent.” Ook het probleem van geluidsoverlast zou met elektrisch vliegen van de baan zijn volgens Falk-Petersen.

Tegen 2040 wil de Noorse overheid alle binnenlandse vluchten daarom elektrisch maken. Verschillende vliegtuigbouwers, zoals Boeing en Airbus, zijn vandaag bezig met de ontwikkeling van elektrische en hybride prototypes. Zo bouwt Airbus samen met Rolls-Royce en Siemens aan een toestel dat gebruik maakt van zowel traditionele brandstoffen als een elektrische batterij. Tegen 2020 moet het eerste testmodel klaar zijn.

Ook een lokale Noorse vliegtuigmaatschappij, Wideroe, wil binnen de tien jaar een eerste passagiersvliegtuig de lucht in krijgen met behulp van elektrische energie. Tegen 2030 wil het dan zijn gehele vloot vervangen door elektrische toestellen. Ook de start-up Zunum, die op steun kan rekenen van Boeing, wil tegen 2022 een hybride toestel bouwen dat twaalf passagiers kan vervoeren en een maximale afstand van 1126 kilometer kan overbruggen.

Noorwegen onder stroom

In juli van 2015 maakten de eerste elektrische vliegtuigjes een succesvolle testvlucht over het Kanaal, waaronder een Airbus E-Fan. De techniek moet wel nog een paar belangrijke hordes nemen om commercieel interessant te zijn, zoals het (grote) gewicht van de batterijen en de beperkte vliegafstanden.

Dat Noorwegen zich engageert om elektrisch vliegen van de grond te krijgen, is geen toeval. Het land kent ook het grootste percentage aan elektrische wagens op de weg. In mei 2018 waren meer dan de helft van alle verkochte wagens elektrisch of hybride. De overheid moedigt haar burgers daarvoor aan met fiscale voordelen, gratis parkeerplaatsen en tolvrijstellingen.

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!