Plus Nieuwe batterij kan anderhalf miljoen kilometer mee in elektrische wagen

Een onderzoeksteam aan de Dalhousie University in Canada heeft in samenwerking met Tesla een lithium-ion batterij ontwikkeld met een extreem lange levensduur. Een batterij op basis van de nieuwe samenstelling zou in een elektrische wagen meer dan anderhalf miljoen kilometer meegaan.

Koenraad Coel | 12 september 2019
Lithium Baaterij

Wetenschappers proberen al jaren de levensduur van lithium-ion batterijen te vergroten door verschillende chemische samenstellingen uit te testen. De opslagcapaciteit van een Li-ion-batterij vermindert immers fors na zo’n tweeduizend herlaadbeurten. Die capaciteit vermindert nog sneller bij hogere temperaturen of als er telkens volledig ontladen wordt. Daarom gebruiken de meeste elektrische apparaten maar een beperkt deel van de totale bruikbare capaciteit van hun accu.

Het team van Dalhousie University ontwikkelde een batterij met een monokristallijne kathode op basis van lithium, nikkel, mangaan en kobalt en een nieuw, geavanceerd elektrolyt. De batterij bestaat dus uit klassieke elementen, maar de verhoudingen en het elektrolyt zorgen voor een efficiëntere batterijchemie. Het prototype testten de onderzoekers vervolgens door de batterij telkens volledig te ontladen en op te laden. De batterij behield na 4500 oplaadbeurten nog meer dan 90 procent van haar totale capaciteit en bleek zelfs bij hogere temperaturen bijzonder robuust.

Praktische toepassingen

De langere levensduur van deze nieuwe batterijtechnologie komt met aanzienlijke voordelen. Volgens de onderzoekers zou dit soort batterij zeker twintig jaar dienst kunnen doen als een vorm van energieopslag voor het lichtnet, waardoor het goedkoper wordt om bijvoorbeeld wind- of zonne-energie op te slaan. De testresultaten bieden ook perspectieven voor zogenaamde vehicle-to-grid toepassingen. Daarbij doet een elektrische wagen dienst als een batterij voor een woning of het net wanneer hij ingeplugd is. Die technologie leek tot nog toe weinig levensvatbaar, uit vrees dat de batterij sneller zou verslijten dan de wagen. De levensduur van dit prototype zou aan die bezorgdheid tegemoet komen.

De grote beloftes van Tesla

De publicatie van het onderzoek werpt een nieuw licht op enkele ambitieuze uitspraken van onderzoekspartner Tesla. In april van dit jaar verklaarde CEO Elon Musk nog dat de auto’s die zijn bedrijf momenteel produceert, ontworpen zijn om anderhalf miljoen kilometer mee te gaan, weliswaar met uitzondering van de batterij. Volgens Musk is dat nodig om Tesla wagens te kunnen gebruiken als ‘robotaxi’s’ zodra ze volledig autonoom rijden. Hij verwacht tegen 2020 ook batterijen te produceren met dezelfde levensverwachting als de rest van de auto.

Daarnaast werkt Tesla al enkele jaren aan een elektrische vrachtwagen: de Semi. Die moet kunnen concurreren met de bestaande vloot aan dieselvrachtwagens die een miljoen kilometer kunnen afleggen vooraleer de motor aan vervanging toe is.

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.