Plus Imec ontwikkelt vastestofbatterij met bereik van 280 kilometer

Het Leuvense onderzoekscentrum voor nano-elektronica imec is erin geslaagd een vastestofbatterij te ontwikkelen met een actieradius van 280 kilometer. Zij zitten daarmee op schema om tegen 2024 een batterij te produceren die de traditionele natte batterijen overtreft. Met een nieuwe pilootlijn wil imec de technologie opschalen tot industrieel interessante processen.

Elke Doms | 24 juni 2019
Pilot Batterie002 3
© imec

Traditionele ‘natte’ batterijen hebben een beperkt bereik en een relatief trage oplaadsnelheid. Experts verwachten dat die technologie niet meer significant verbeterd kan worden, en stellen hun hoop daarom in vastestofbatterijen. Daarmee kan een hogere energiedichtheid bereikt worden, en door de hogere geleidbaarheid is de laadtijd aanzienlijk korter. Ze hebben daarnaast ook een langere levensduur en zijn minder snel ontvlambaar. Dat alles biedt heel wat potentieel voor gebruik in elektrische wagens.

Groot potentieel

In tegenstelling tot de huidige batterijtechnologie die steunt op vloeibare elektrolyten, maakt de batterij van imec gebruik van vaste nanocomposiete elektrolyten. De nieuwe batterij bereikt een energiedichtheid van 400 wattuur per liter of een actieradius van 280 kilometer en heeft een laadsnelheid van 2 uur; een recordcombinatie voor een vaste-stofbatterij, volgens imec, en een verdubbeling tegenover de resultaten van vorig jaar. Ze zitten zo op schema om tegen 2024 een dichtheid van 1000 wattuur of een actieradius van 600 kilometer en een laadsnelheid van minder dan een half uur te bereiken.

Imec is alvast gestart met de opschaling van het productieproces op een nieuwe pilootlijn voor batterij-assemblage. Die werd opgezet in samenwerking met de UHasselt, op de Campus van onderzoekscentrum EnergyVille in Genk.

Mikken op 2025

De omschakeling is nog niet voor direct. De technologie staat nog niet op punt. De timing van imec strookt alvast met die van de autoconstructeurs: zij gaan ervan uit dat de eerste elektrische wagens met vastestofbatterijen in 2025 op de markt zullen komen. Tegen 2030 zou het merendeel van de nieuwe auto’s ermee uitgerust moeten zijn.

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.