Plus IBM bouwt nieuwe batterij zonder kobalt, maar met zeewater

Het Amerikaanse technologiebedrijf IBM zegt een nieuwe batterijtechnologie te hebben ontwikkeld waarvoor geen zware metalen nodig zijn. Wat er dan wel in zit? Drie materialen die elk uit zeewater kunnen worden gewonnen.

Ellen Vervoort | 20 december 2019
Thierry Meier Pkepae Mboiu Unsplash

De huidige generatie lithium-ionbatterijen bevat kobalt, een zwaar metaal dat vooral in Congolese mijnen te vinden is en voor levensgevaarlijke werkomstandigheden zorgt. Ook kinderen ontginnen daar metalen.

De nieuwe batterijtechnologie van IBM werkt echter zonder kobalt of enig ander zwaar metaal. In de plaats daarvan gebruiken de onderzoekers drie componenten die nog nooit eerder in een batterij zijn ingezet en alle drie in zeewater te vinden zijn. Welke dat precies zijn, wil IBM voorlopig niet kwijt. In ieder geval maken de materialen de batterijtechnologie niet alleen veel duurzamer en minder invasief, IBM maakt zich ook sterk dat de technologie in kost, laadtijd en energie-efficiëntie beter is dan lithium-ionbatterijen.

Uitmuntende resultaten

Volgens de eerste tests kan IBM de batterij zo optimaliseren dat ze beter functioneert dan een lithium-ionbatterij. Op vijf minuten tijd kan de batterij bijvoorbeeld voor 80 procent opladen. Ook de energiedensiteit en energie-efficiëntie zijn hoger. Bovendien zijn de materialen minder ontvlambaar en een pak goedkoper.

Vooral voor elektrische wagens heeft zo’n batterij een enorm potentieel. Door de lage materiaalkosten en de snelle oplaadtijd, kunnen elektrische wagens een stuk goedkoper en efficiënter worden.

Het onderzoek bevindt zich momenteel nog in een vroeg stadium. Om een werkend prototype te maken en daarna de batterij te commercialiseren, werkt IBM samen met de Noord-Amerikaanse onderzoeksafdeling van Mercedes-Benz, elektrolytenleverancier Central Glass, en batterijenproducent Sidus.

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.