Eurostar halveert plasticverbruik tegen 2020

Het verbruik van plastic op de Eurostartreinen moet tegen 2020 gehalveerd zijn. Dat voornemen past in een plan dat Eurostar lanceert om de klimaatdoelen van Parijs mee te helpen realiseren. 

Stefanie Holvoet | 9 februari 2018
Eurostar At St Pancras Railway Station

Tegen 2020 wil Eurostar het gebruik van plastic halveren. Dat is een van de tien punten in een nieuw programma van Eurostar dat de klimaatdoelen van Parijs mee moet helpen realiseren. Nicolas Petrovic, CEO van Eurostar: “De afgelopen acht jaar hebben we onze CO2-voetafdruk met meer dan 30 procent verminderd, maar gezien de omvang van de milieu-uitdagingen, stellen we onszelf nu nieuwe doelen. Hogesnelheidstreinen zijn cruciaal om reizigers aan te moedigen om over te stappen op duurzamere vervoersoplossingen.”

Tegen 2030 op groene stroom

Het bedrijf verbindt zich ertoe om in al zijn activiteiten energie te besparen en afval te verminderen. Zo moeten de treinen tegen 2020 5 procent minder energie verbruiken en leren de treinbestuurders energie-efficiënter rijden. En tegen 2030 wordt alle elektriciteit uit fossiele brandstoffen gebannen en rijden alle Eurostartreinen op groene stroom.

Er komen ook strengere richtlijnen voor het voedsel dat aan boord van de treinen geserveerd wordt. Het bedrijf gaat samen met zijn cateringleveranciers op zoek naar alternatieven voor de traditionele verpakkingen. Om het plasticverbruik terug te dringen zullen op de treinen geen plastiek rietjes meer te vinden zijn. Ook het papierverbruik moet omlaag en dat wil Eurostar realiseren door het aantal papieren tickets tegen 2020 te halveren.

80 procent minder CO2

Vanaf april hebben ook de 4 miljoen reizigers die jaarlijks het vliegtuig nemen tussen Londen en Amsterdam een alternatief. Dan opent Eurostar een nieuwe hogesnelheidstreinverbinding tussen de twee Europese hoofdsteden. De milieuvoordelen van reizen per hogesnelheidstrein tegenover het vliegtuig zijn aanzienlijk. Een Eurostar-reis van Londen naar Amsterdam levert 80 procent minder broeikasgassen op dan een korte-afstandsvlucht op diezelfde route. Per dag vervoert die trein het equivalent van acht vluchten per dag, meer dan vijftig vluchten per week en meer dan 2600 vluchten per jaar.

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!