Een derde minder fietsvergoedingen in 2021

Dit jaar kregen minder werknemers een fietsvergoeding in vergelijking met 2020 en 2019. Dat besluit SD Worx uit de loonberekeningen van werknemers in de privésector. De reden daarvoor ligt natuurlijk voor de hand. En opvallend: meer vrouwen dan mannen ontvangen een fietsvergoeding.

Inès Aoun | 23 september 2021
Fietser Stad

De laatste jaren stijgt het aantal fietsende werknemers die via hun werkgever genieten van een fietsvergoeding fors. Ook 2020 startte als een sterk ‘fietsjaar’, maar uiteindelijk kwam er een daling, die zich verderzette in 2021. Veerle Michiels, mobiliteitsexpert van SD Worx: “We zien dat een op zeven werknemers (14 procent) nog een fietsvergoeding krijgt voor de getrapte woon-werkkilometers. Dat is een daling met een derde: pre-corona ging het nog om bijna een kwart (22 procent). Het zijn vooral de bedienden die minder fietsen. Door corona werken ze vaker verplicht thuis. Bij arbeiders is er zelfs een kleine stijging, waardoor zij in 2021 op gelijk niveau met de bedienden komen.”

Ook met het gemiddelde bedrag van de fietsvergoeding ging het lichtjes bergaf, na een forse stijging in 2020. “Het bedrag steeg van 73,92 euro in 2019 naar 91,20 euro in 2020. Maar in de eerste acht maanden van 2021 daalde de fietsvergoeding opnieuw naar 76,80 euro.”

Vrouwen vs. mannen – Oost-Vlaanderen vs. Vlaams-Brabant

Michiels ziet nog een trend: “Er zijn meer vrouwen dan mannen die een fietsvergoeding genieten, maar ze ontvangen een lager bedrag.” Daarvoor zijn verschillende verklaringen mogelijk. “Vrouwen zijn bijvoorbeeld sterk vertegenwoordigd in de zorgsector, waar een fietsvergoeding verplicht is. Vaak wonen zij dichter bij het werk en fietsen ze dus kortere afstanden dan mannen.”

Kijken we naar de verdeling per provincie, dan ligt Oost-Vlaanderen op kop. “Bijna een kwart van de werknemers in Oost-Vlaanderen kan rekenen op een fietsvergoeding per getrapte kilometer. In Brussel zien we een halvering van de werknemers (van 11,8 procent in 2019 tot 6,7 procent in 2021), maar de sterkste daling is te merken bij werknemers die in Vlaams-Brabant werken: van 18,5 procent tot 8,7 procent.”

Afwachten

Of de daling zich dit jaar nog verderzet, is niet duidelijk. “In een normaal jaar zien we in de aanloop naar de winter een daling in het aantal gereden kilometers. Of dat zich dit jaar op dezelfde manier laat voelen, hangt af van verschillende factoren. Het Belgische weer heeft een invloed, net als de onzekerheidsfactor van Covid-19 dat velen toch nog voorzichtig maakt: als het weer meezit, zullen mensen voor kortere afstanden mogelijk eerder op de fiets springen dan het openbaar vervoer nemen. Ook hoe bedrijven en werknemers de combinatie van thuiswerk en kantoor zullen invullen, zal een rol spelen. Om het volledige plaatje te schetsen, moeten we het najaar nog afwachten.”

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!