Vandemoortele staat bij consumenten vooral bekend om zijn margarines, culinaire oliën en vetten. Maar het bedrijf, dat ruim honderd jaar geleden als een kleine familieonderneming begon, heeft ook een divisie met bakkerijproducten. Duurzaam ondernemen was van bij de start belangrijk, maar sinds kort steekt Vandemoortele nog een tandje bij. “De voedingsindustrie kan een belangrijke rol spelen in het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen en klimaatkwesties”, stelt CEO Yvon Guérin. “Heel wat landbouwmethodes en voedselverwerkende technieken zijn gelinkt aan ecologische problemen. Daarom steunen wij de Europese ‘van boer tot bord’-strategie: als internationaal voedingsbedrijf willen we bijdragen aan een eerlijke, evenwichtige en ecologisch verantwoorde voedselketen.”
Een robuuste duurzaamheidsstrategie wordt bovendien een license to operate, meent Guérin. “Onze klanten vragen steeds vaker naar ‘eerlijke’, duurzame voeding. Zelfs sollicitanten verkiezen duurzame werkgevers. Nu het bestuur van Vandemoortele stilaan de vijfde generatie verwelkomt, is duurzaamheid een cruciaal aandachtspunt geworden. Het voedsel van de toekomst wordt geproduceerd met respect voor de planeet en moet een evenwichtig eetpatroon ondersteunen. Door te investeren in duurzaamheid, stellen we ook onze eigen toekomst veilig.”
Nieuwe duurzaamheidsstrategie
Om duurzaam ondernemen echt in het bedrijf te verankeren, ontwikkelde Vandemoortele in 2020 een nieuwe duurzaamheidsstrategie voor vijf jaar. Die strategie focust op drie pijlers of hoofddoelen: ‘Evenwichtige voeding’, ‘Natuur beschermen’ en ‘Levenskwaliteit verbeteren’. Elk doel wordt ondersteund door vier concrete engagementen. Aurélie Comhaire, Group Sustainability Manager bij Vandemoortele: “De pijler ‘Evenwichtige voeding’ omvat onze voornemens om de voedingswaarde van onze producten te verbeteren en om meer plantaardige en Clean Label-producten aan te bieden (zie kader). We willen ook een voortrekkersrol opnemen op het vlak van voedselveiligheid.”
“Het tweede doel, ‘Natuur beschermen’, zoomt in op onze inspanningen om een verantwoordelijk aankoopbeleid te voeren, om onze CO2-uitstoot en onze voedselverliezen tot nul te herleiden en om bij te dragen aan circulaire verpakkingsstrategieën. Zo gebruiken we 100 procent hernieuwbare elektriciteit op onze productiesites en kantoren, en stellen we onszelf science-based targets (SBT’s) of wetenschappelijk vastgelegde doelen die nodig zijn voor de transitie naar een koolstofarme economie.” “Met de pijler ‘Levenskwaliteit verbeteren’ willen we er tot slot voor zorgen dat we onze medewerkers genoeg professionele kansen bieden en dat we een divers en inclusief bedrijf zijn. We willen onze mensen een veilige werkomgeving bieden en werken samen met onze partners om ook in de ruimere samenleving een positieve sociale impact te creëren.”
De nieuwe aanpak van Vandemoortele is ambitieus: tegen 2025 wil het bedrijf een leader among peers worden, een leider binnen zijn domein.