Plus Antwerpse start-up maakt toiletpapier van bamboe

Dagelijks spoelen we wereldwijd 27.000 bomen door het toilet, althans volgens World Watch Magazine. Daar wil de Antwerpse start-up The Crappy Planet iets aan doen: door bamboe als grondstof te gebruiken, wordt toiletpapier een pak ecologischer.

Ellen Vervoort | 28 januari 2020
Crappy Planet bamboe toiletpaper
The Crappy Planet

U denkt misschien: toiletpapier uit bamboe is niet nieuw. Jaarlijks worden er in China, Australië en de Verenigde Staten inderdaad miljoenen rollen verkocht. Toch bleef het aanbod in België en Nederland ondanks alle voordelen tot voor kort erg beperkt. Zo is bamboe een van de snelst groeiende planten ter wereld en produceert het aanzienlijk meer vezels op minder oppervlakte dan bomen. Daarnaast produceert de soort ongeveer 30 tot 35 procent meer zuurstof dan andere planten en haalt het ongeveer evenveel CO2 uit de lucht als bomen.

Laurent Lenders, oprichter van The Crappy Planet, besloot daarom zelf bamboe toiletpapier op de markt de brengen: “Naast de kleinere milieu-impact voelt ons papier koeler en zachter aan dan gerecycleerd toiletpapier en is het volledig biologisch afbreekbaar.”

35 meter

Om de impact van het productieproces te minimaliseren, koos The Crappy Planet bewust voor natuurlijke bamboe uit Azië. “Dit is een pak vriendelijker voor mens en milieu dan kiezen voor een producent dichterbij huis die met bamboe van plantages werkt.” Bamboeplantages liggen onder vuur bij milieu- en mensenrechtenactivisten vanwege de druk die ze uitoefenen op lokale boerengemeenschappen.

The Crappy Planet berekende de totale impact van hun toiletrol: "In onze meest pessimistische berekeningen zorgt onze productie en het lokaal en internationaal transport voor 0,05 kilogram CO2 uitstoot per toiletrol."

Het papier van The Crappy Planet kan je momenteel alleen online bestellen, maar de start-up wil snel contacten leggen met supermarktketens. “Elke rol telt 35 meter aan toiletpapier, het dubbele van een doorsnee rol. En ook door de rollen bij verkoop met 48 tegelijk in een doos te stoppen, besparen we op verpakkingen”, zegt Laurent Lenders.

Winst voor het milieu

De winst stopt de Antwerpse start-up opnieuw in de bescherming van onze planeet. 25 procent gaat via WeForest naar herbebossingsprojecten en naar andere ngo’s die zich inzetten voor het milieu.

www.thecrappyplanet.com

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.