Agentschap Wegen en Verkeer experimenteert met gerecycleerd asfalt

Een stuk van de gewestweg N123 tussen Kasterlee en Retie wordt heraangelegd met gerecycleerd asfalt. Het gaat om een proefproject van de Universiteit Antwerpen en het Onderzoekscentrum voor de Wegenbouw. Zij willen nagaan welk soort gerecycleerd asfalt het best bestand is tegen het zware verkeer.

Kathleen Van Goethem & Inès Aoun | 22 mei 2019
Street 1435744 1920

Deze week starten de vernieuwingswerken aan het wegdek tussen Kasterlee en Retie. Een stuk van het wegdek wordt heraangelegd met gerecycleerd asfalt.

Verjonging

Onze wegen bevatten al asfalt van oude wegdekken. Maar voorlopig mag het alleen gebruikt worden in de onderste lagen. De Universiteit Antwerpen en het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw onderzoeken nu of gerecycleerd asfalt ook in de toplagen verwerkt mag worden. Daarvoor gebruiken ze 'verjongingsproducten' of olieachtige producten die voor een betere binding moeten zorgen. Het doel van hun proefproject is om op termijn het percentage gerecycleerd asfalt op te krikken van 40 naar 66 procent.

Labotesten leverden alvast gunstige resultaten op. Om te onderzoeken welke asfaltvariant het best bestand is tegen het zware wegverkeer, worden drie rijstroken over een afstand van 150 meter aangelegd. Elke rijstrook heeft een andere samenstelling. De onderzoekers zullen ook de milieu-impact én de economische haalbaarheid van de drie varianten evalueren. Later dit jaar worden proefstroken aangelegd in Antwerpen en Gent.

Minder CO2

Het is niet de eerste keer dat het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) experimenteert met duurzaam asfalt. Enkele jaren geleden werd een stuk wegdek op de N171 in Kontich aangelegd met milieuvriendelijker asfalt. Asfalt wordt normaal gezien gestort bij een temperatuur van 155°C. Bij ‘groen’ asfalt kan de temperatuur verlaagd worden tot 110°C. Dat heeft als voordeel dat er minder CO2 wordt uitgestoten. Volgens het AWV werd er bij het project in Kontich 33 procent aan CO2 uitgespaard. In januari 2018 kondigde het AWV aan dat het tegen 2021 al haar wegen op die manier wil aanleggen.

Bron: engineeringnet.be, De Standaard, Agentschap Wegen en Verkeer.

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!